Det var Det italienske kulturinstituttet, Institutt for medievitenskap, UiO (v/ Ove Solum) og Cinemateket i Oslo som stod bak dette tredagers-seminaret. Tilhørere fylte «Lillebil-salen» tross strålende vårvær og avsperringer rundt om i Oslo pga av Sentrums-løpet. Det musiskalske hovedtemaet i «La Strada» er sødmefylt og vakkert og går rett inn i en napolitansk Bel canto-tradisjon. Gøy var det i praktisk å kunne vise hvordan —i sang. (for de spesielt interesserte: sluttkadens med bruk av moll subdominant går igjen, lytt til «O Sole mio»!). Så er det da her slik at Nino Rotas tema i La strada er ment å gå inn i selve hjerte av italiensk livsfølelse. Underveis påviste jeg også i hvilken grad bruk av musikk i film har avgjørende betydning på hva vi faktisk manipuleres til å oppleve. Her trakk jeg inn:
La Strada er ellers selvsagt med i den siste filmmusikkboka mi (fra 2012), som også ble trukket inn denne lørdagen: