Denne plakaten møtte meg da jeg kom inn i barnehagen «Læringsverkstedet DoReMi Gystadmarka» på Jessheim. Klart sånt inspirerer. Her var et 150-talls barnehagelærere fra DoReMi-barnehager rundt om i Sør-Norge samlet denne lørdagen for å høre på meg. Dette er barnehager med særlig fokus på barn, musikk og læring — derfor knyttes «læringverksted» til alle DoReMi-barnehagene.Torill Haukenes Malmedal, som inviterte meg, forteller at disse barnehagene tilbyr musikk, språk , dans, drama, kunst og instrumenter gjennom fire områder: Konserter, Leke & Lære gjennom musikk, Lære å spille et instrument og Engelsk. Barna skal få utvikle det musiske i seg, sier hun.
Billie på 9 måneder nøt djemben i pausen, han var en sann fan:
Og jaggu havnet han på mitt fang også. Både pappa — og Billie (!) — insisterte:
Djemben var også med da Lars Lødemel, lederen på Læringsverkstedet DoReMi Gystadmarka på Jessheim satte dagen i gang med salen på afrikanskinspirert vis:
Hele salen sang — etter hvert flerstemt — og svingte med.
Denne åpningsutfordringen drev meg snart inn i autentiske NGOMA-klipp fra Kamerun— som nøkkel til å fatte hva barns syngende lek universelt handler om på tvers av kulturer. Grunntone-jakt, NGOMA!
Dagen etter fikk jeg denne mailen fra Torill:
Kjære Jon-Roar
Tusen takk for en fantastisk dag med deg i dag. Du inspirerer oss helt inn i hjerteroten! Takk for ditt engasjement for dette særdeles viktige: grunntonen i oss, balansen og forståelsen for livsgleden – flammen – i barnet. Takk for alt du deler og for reisen du har tatt oss med på i dag.
Alt godt,
Beste hilsen
Torill Haukenes Malmedal
Daglig leder
LV DoReMi Midtunbråtet