Klart at Hamar måtte være med på å feire Prøysen. Programmet var spennende:
Henrik Bastiansen: «Prøysen i norsk mediehistorie»
Elise Seip Tønnesen: «Alf Prøysen mediert for barn»
Björn Sundmark: «Teskedsgunman i Veckorevyn 1968-1969»
Anne Skaeret_ «Lost in interpreetation» Illustrasjoner som medium i Alf Prøysens Stubber»
Ingeborg Vestad: «Alf Prøysen i dagens musikalske narnekultur»
Dessuten:Prøysen-Utstilling og filmvisning: «Trost i taklampa»
Dag 2:
Jesper Olsson: Från kontor til kod: Samtida litteratur og mediearkeologi
Arnfinn Åslund_ «Og den dom hadde klypt bort det var meg» — Prøysen som mediekritiker
Ole Karlsen: Ulf Peder Olrog og Alf Prøysen: LItterær omsetjimg og noko heilt anna.
Tore Helseth: Prøysen og filmen
Hans Kristian Ristad: Heteromodalitet i Alf Prøysens «Trost im taklampa»
Selv snakket jeg særlig om Prøysens godnattsanger: Tittel: «Noe høyst ualminnelig i noe høyst alminnelig». Auditoriet bler fylt til randen med studenter — og sang: Kom ikke å si at Prøysen-sanger er fortid! Foredraget mitt inngår i ei bok jeg holder på med: Arbeidstittel: «Musisk nasjonsbygging»
Jeg merket meg særlig Anne Skarets lesning av Borghild Ruds illustrasjoner til Prøysens lørsdagsstubber, de løfter fortellingene, gir dem ytterligere dybde og mening:
Skandaløst er det da at Tiden, Prøysens gsmle forlag — med Jan Erik Vold som redakt — nå har utgitt alle Prøysens lørdagsstubber — uten en eneste illustrasjon. Er overgrep, rett og slett, en skamfering av Prøysens prosa! Mammon råder også på litteraturfeltet.
Det var Hans Kristian Rustad og Anne Skaret som hadde invitert til dette seminaret, som gikk over to dager. Jeg fikk bare med meg dag 1. Givende var det, diskusjonen slpår inn i mitt bokmanus med noe viktig. Vent og se!
Hans Kristian Rustad og Anne Skaret, seminarets vertskap — og forelesere