13.8-2017: Buen kulturhus, Mandal: 1848-1868: Magiske år i norsk kulturhistorie

Mandal kalles den lille byen med de store kunstnerne. Hør bare: Gustav og Emanuel Vigeland, Olaf Isaachsen, Amaldus Nielsen og Adolph Tidemand! Tidemand-foreningen og Mandal kommune markerer Tidemands bursdag hvert år (14.8)220px-Adolph_Tidemand_Selvportrett

Sammen med Hans Gude signerte han kunsthistoriens kanskje mest avgjørende maleri for nasjonalromantikkens gjennombrudd i Norge: «Brudeferden i Hardanger». Jahn Holljen Thon og jeg delte årets foredrag i Buen kulturhus:

Buen

Hvorfor ble jeg bedt om å bidra her? Jeg har tross alt ikke forsket spesielt på Mandalsmalerne. Det forholder seg slik: Kommunen vet at mors Seyffarth-famile kommer fra Hille (de er fremdeles fastboende der), øya utenfor Mandal, der jeg nå har hytte og bor hele sommeren. Kultursjefen, som selv er musikkyndig, vet om meg og har tidligere hørt meg synge i Buen kulturhus. Så nå ville han trekke meg inn. Og slik ble det.

Jahn Holljen Thon foreleste om tre av de viktige sørlandsfamiliene etter 1814: Isaachsen, Wergeland og Tidemand og deres betydning i framveksten av det nye, selvstendige Norge, politisk og kulturelt.  Vi har lett for å glemme at de ni første grunnleggende år av Henriks liv ble tilbrakt i Kristiansand, betonet Thon. Virkelig spennende var det!

Mitt bidrag var å vise hvordan Tidemand & Gudes maleri var med på å forløse det norske i Halfdan Kjerulfs musikk fram mot samarbeidet med Bjørnson på 1850-tallet. Sang både i fra scene og sal hørte selvsagt med. Det levende tablået med Brudeferden i Hardanger i mars 1849 med Ole Bull  som spillemannen i båten, og Kjerulf som dirigent for det nystartede «Den norske studentersangforening» (de stilte med 100 mann denne kvelden), må ha vært en virkelig magisk opplevelse!

Fra foredragssalen på Buen kunne vi se rett over til Adolph Tidemands barndomshjem, der det etter foredragene vanket bursdagskake i strålende sommersol.

Tidemandjpg

 

Comments are closed.